De de suferim în această viață? – Arhim. Ioachim Pârvulescu
De ce suferim noi, oamenii, in acesta viata si in cea de dincolo? Care sunt cauzele care genereaza necazurile noastre cotidiene? Cum putem noi sa ne salvam si sa iesim din aceste crize? Cum putem sa ne vindecam arborele genealogic al familiei noastre si neamului nostru?
Si intrebarile ar putea continua. Toate raspunsurile si antidoturile Biserica noastra ortodoxa ni le ofera prin Sfintele taine pe care Mantuitorul nostru Iisus Hristos ni le-a lasat mostenire – comoara inestimabila, inalterabila si infinita. In special trei sunt cauzele care genereaza suferintele si greutatile uneori insuportabile, pe care le intalnim si ni se intampla in aceasta viata pamanteasca.
1. Repercusiunile pacatelor parintilor asupra copiilor.
2. Pacatele nostre personale pe care le-am facut si pentru care suferim.
3. Rautatea aproapelui nostru materializata prin acte oculte: vrajitorie, farmece, etc. Toate aceste farmece genereaza suferinta noastra, esecurile, crizele, nesansele din viata noastra, cum ar fi: necasatoria, nenasterea de prunci, boli incurabile, despartiri de familii, deznadejde, sinucidere, apostazie, erezie, etc.
1. PRIMA CAUZA:
Pacatele parintilor si inaintasilor nostri in linie directa pana la al patrulea neam, conform Iesirii Cap. 20 vers. 5, cand Dumnezeu a spus ca pedepseste pana la al patrulea neam pe copii pentru pacatele parintilor. Deci, pacatele parintilor se pot transmite pana la al patrulea neam. In momentul cand parintele a pacatuit foarte greu si nu si-a ispasit pacatul sau prin spovedanie-pocainta sincera inaintea lui Dumnezeu in aceasta viata pamanteasca, impuritatile se transmit asupra descendentilor. Descendentii se nasc cu pacatele parintilor, cu caracterele lor bune sau rele, cu inclinatiile lor bune sau rele. Spre exemplu: un parinte care este betiv, copilul sau nepotul lui mosteneste gena de betiv a tatalui sau. Sau, daca parintii sunt curvari, copiii se nasc cu genele parintilor si cu inclinatia spre pacatul curviei, sau daca parintii sunt hoti, copiii se nasc cu gena hotiei, cu inclinatia spre a fura, etc.
Observam ca unii copii nu se pot casatori, sau altii nu pot naste copii, sau altii care se nasc cu boli incurabile tot datorita pacatelor parintilor. Exista unii oameni care contesta si chiar se revolta impotriva Divinitatii ca „de ce sa sufere copilul, mai bine sufar eu”. Aici sunt tainele lui Dumnezeu de nepatruns. Fiinta umana este judecata in cadrul arborelui sau genealogic Deci este judecata ca persoana pana la un anumit punct, dupa care intervine judecata in neamul sau, care este luat ca un intreg in ansamblu ca o unitate personala in diversitatea neamului. O persoana dintr-un arbore genealogic, dintr-o familie a facut mai mult pentru suflet, alta deloc, si toate sunt judecate pe langa faptele personale si in cadrul arborelui genealogic. Pot face bine sau rau descendentilor sau semenilor cu care au avut contact in viata, direct sau indirect. Caci bucuria este mmai mare atunci cand se mantuieste tot neamul, toata familia, daca este posibil, nu numai o persoana din arborele genealogic. Exista legea compensarii in acel neam. Ce mai putem face pentru igienizarea arborelui nostru genealogic, pentru iertarea pacatelor inaintasilor nostrii?
* Sa-i pomenim la liturghii cu parastase cat mai des pe an pe toti cei adormiti din neamul nostru, parinti, bunici, strabunici, dupa tata si dupa mama in linie directa pana la al patrulea neam.
* Sa dam de pomana alimente, imbracaminte, bani, etc. si sa pomenim numele lor. Adica, milostenia sa o facem in numele lui Dumnezeu pentru iertarea pacatelor si pomenim numele celor morti ai nostri. Sa citim Acatistul pentru cei adormiti. Pe parintii si bunicii care sunt in viata sa-i obligam sa-si faca acest „dus duhovnicesc” in baia spovedaniei. Deci sa-i obligam cat mai urgent, atata timp cat mai sunt lucizi si constientizeaza gravitatea ppacatelor vietii lor, sa se spovedeasca la un duhovnic bun. Chiar daca nu mai apuca sa faca fapte bune de pocainta, spovedania odata facuta este cheia dezlegarii pacatelor. Dezlegarea se face numai aici pe pamant. Dincolo nu mai are cine sa ne-o faca.
2. A DOUA CAUZA:
A doua cauza care genereaza necazurile si suferintele din viata noastra, este insasi viata noastra dezordonata, adica pacatele nostre, pentru care Dumnezeu ingaduie sa suferim noi aici pe pamant. Remediul acestei cauze este „dusmanul spiritual” – spovedania, si cainta din toata inima pentru pacatele ce le-am facut. De asemenea, facerea de fapte bune: milostenia – cat ne este cu putinta, rugaciunea in fiecare zi, postul cat mai sever, mersul regulat la biserica, etc. Este foarte important sa constientizam ca am facut pacate foarte multe si Dumnezeu ne ingaduie sa suferim aici. Sa nu acuzam pe nimeni ci pe noi insine sa ne facem vinovati in aceste suferinte.
3. A TREIA CAUZA:
A treia cauza care genereaza necazurile si suferintele in aceasta viata aici pe pamant este pricinuita de rautatea aproapelui nostru, respectiv rautatea materializata prin provocarea satanei si trimiterea duhurilor diavolesti peste noi si familiile noastre cu farmece, vrajitorii si alte lucruri diavolesti. De data aceasta inamicul poate fi foarte periculos si greu de invins, insa nu imposibil. Remediul exista si aici, insa conteaza foarte mult angajarea noastra intr-o „terapie intensiva” puternica. Trebuie cautat medicul bun (preotul duhovnic), tratamentul potrivit (postul, rugaciunea recomandata). Concret, noi, in aceste situatii de magie (farmece, vrajitorii), recomandam urmatoarele:
* Cel care este in cauza sa faca spovedanie generala din copilarie la un duhovnic bun si sa nu ascunda nimic din impuritatile vietii lui.
* Sa dea daca este posibil la cat mai multe manastiri si biserici, unde se face slujba zilnic, pomelnic pentru a se ruga pentru el, avand astfel un ajutor in plus.
* Sa posteasca o perioada, in care se face aceasta „terapie de soc”, de preferat este in posturile mari.
* Sa posteasca si sa se roage pentru el parintii sau copiii, deoarece pot exista cazuri cand acea persoana este inconstienta sau foarte grav bolnava, cand nu se mai poate ruga si atunci, pe langa preotii Bisericii trebuie sa se roage si cei din familia lui pentru el, citind acatiste sau Psaltirea si facand metanii pentru el, spunand la fiecare metanie: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, vindeca si tamaduieste pe tatal meu N. (sau pe fratele meu N.)”, „Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu tamaduieste pe tatal meu N> (sau pe fratele meu N.)”.
* Sa faca cat mai multe metanii la Mantuitorul Iisus Hristos, la Maica Domnului, la Sfantul caruia ii poarta numele, la ingerul pazitor, si la alti sfinti la care are evlavie.
* Sa citeasca in aceasta perioada (de preferat 40 de zile), Acatistul Sfantului Vasile cel Mare, Acatistul Sfantului Ciprian si Iustina si Psaltirea, care sunt cele mai recomandate impotriva farmecelor si a lucrurilor diavolesti.
* Sa faca sfestanie in casa cu 2-3 preoti. La sfestanie sa fie prezenti parintii, bunicii care traiesc, copiii, nepotii, deci toti cei vii din neamul lor si sa-i roage pe preoti sa le citeasca la toti dezlegarea cea mare si toate celelalte dezlegari de blesteme, de juraminte si de farmece.
* Sa participe personal (sau daca nu se poate, cineva din casa cu hainele lui) la 7,9 sau 12 Sfinte Masluri.
* Daca se observa ca farmecele se fac in continuare, trebuie repetata sfestania si dezlegarile.
* Cei care sunt posedati de farmece le recomandam dezlegari cat mai dese la preoti.
* De asemenea, stropirea cu apa sfintita prin casa, in masina, in gospodarie, sa se faca cat mai des zilnic, saptamanal sau lunar.
O alta cauza mai rar intalnita pentru care suferim in viata este voia lui Dumnezeu. Unii sunt bolnavi sau sufera nu din cauza pacatelor lor, nici a parintilor, nici din cauza vrajmasilor, ci pur si simplu ingaduie Dumnezeu aceste boli din pribegia Sa divina spre a se arata slava Sa, astfel de cazuri fiind foarte putine.
SFATUIRI DUHOVNICESTI – Arhimandrit Ioachim Parvulescu
slava lui Dumnezeu pentru toate