Cea mai reușită definiție a ortodoxiei, spusă pe scaunul de la dentist!
Am auzit că sunteți preot, zise dentista, legându-mi baveta împrejurul gâtului. Pot să întreb de care fel?
– Ortodox, zic repede, înainte să înceapă să lucreze cu aparatul de curățat cu ultrasunete.
De regulă, dentiștii știu să poarte o conversație, iar asta e o ironie, date fiind piedicile pe care le au de trecut cei de partea cealaltă a dialogului…
Răspunsul meu n-o lămurise, însă.
– Iertați-mi ignoranța, dar ortodox nu înseamnă creștin, nu? Sunteți evreu?
Am răspuns printr-o reformulare, zicând că sunt „creștin ortodox”.
– Dar unde se încadrează asta? a replicat. Eu sunt protestantă, de catolici știu, dar ortodocșii sunt ceva nou.
Am așteptat prima pauză de lucru înainte să-i răspund.
– De fapt, suntem cea mai veche biserică.
Și-a ridicat o sprânceană, iar eu am încercat să intru în detalii înainte să se apuce din nou de lucru.
– Se apropie Cincizecimea, atunci când Duhul Sfânt s-a pogorât, la 50 de zile după Înviere. Atunci a fost înființată biserica mea. O mie de ani mai târziu, o parte s-a rupt și a devenit Catolicismul, iar Protestantismul s-a separat de ei după încă 500 de ani.
O lungă pauză. Fie se gândea la ce-i spusesem, fie și-a dat seama că era riscant să mă facă să vorbesc. După ce-a comentat cu privire la niște calcule, a continuat:
– Și în ce credeți? Dumnezeu, desigur, și Iisus. Credeți că Iisus e om și dumnezeu?
Trebuia să-i răspund concis, atunci când puteam vorbi.
– Credem în Dumnezeu Tatăl, în Fiul Său, Iisus, și în Duhul Sfânt (Îi numim Sfânta Treime). Și credem că Iisus este și Dumnezeu și Om. Noi spunem că e „de aceeași fire” cu Tatăl.
– Asta sună cam tehnic, a cugetat ea [bine că nu pronunțasem cuvântul omooúsios…], dar cred că am mai auzit asta.
– Astea sunt dogme de bază pe care mai toți creștinii le acceptă, chiar dacă cei mai mulți nu știu de unde provin ele, i-am explicat.
– Sunt în Biblie, nu?
– Oarecum, am apreciat eu. Treimea și cele două naturi ale lui Hristos – El fiind și Dumnezeu și Om – sunt acolo, dar nu foarte explicit. Scriptura are nevoie de interpretare, iar oamenii uneori au interpretat-o în așa fel încât L-au considerat pe Hristos inferior Tatălui, ba chiar că nu ar fi om.
– Și cum se poate rezolva chestiunea asta?
Curățarea dinților era aproape gata, așa că mai aveam o ultimă oportunitate.
– A avut loc un Sinod al tuturor episcopilor, succesorii Apostolilor, și s-au adunat în anul 325 pentru a da o interpretare corespunzătoare Scripturii. Numim asta Crezul de la Niceea și el ne ghidează înțelegerea Scripturii până în ziua de astăzi.
– Hm, zise ea, sunteți gata acum, dar pot să vă mai pun o ultimă întrebare?
Am dat din cap că da.
– Păi dacă Ortodoxia a fost prima și are răspunsuri la toate, de ce n-am auzit până acum de ea?
Întrebarea ei a durut mai tare decât atunci când aparatul de curățat dă peste dentină. Găsise deficiența majoră a Ortodoxiei.
– Pentru că am făcut o treabă slabă cu propovăduirea ei, i-am răspuns.
– Păi, mult succes cu asta, a încheiat ea, și reveniți la control peste șase luni.
Părintele Barnabas Powell este preot la biserica ortodoxă a Sfântului Arhanghel Mihail din Pueblo și locuiește în statul Washington.
Surse: chieftain.com, pemptousia.ro