Câte căsătorii îngăduie Biserica?
Biserica Ortodoxa ingaduie cu pogoramant trei casatorii, insa in anumite conditii. Sfantul Vasile cel Mare, in canonul 87, spune despre a doua nunta: „Casatoria a doua este ingaduita de Biserica, numai celor ce au ramas vaduvi de tineri prin deces si n-au copii „.
Iar Sfantul Apostol Pavel, sfatuieste la vaduvie in castitate, dar cine nu poate ” mai poate sa se casatoreasca, decat sa arda ” ( I Corinteni 7, 39 ) . ” Casatoria a doua nu se binecuvanteaza cu cununie, ci se canoniseste doi ani sa a nu se impartasi, iar a treia casatorie trei ani ” , zice Sfantul Nichifor in canonul 2. Daca cei ce se casatoresc a doua oara sunt batrani, ” unii ca aceia manie pe Dumnezeu, sa aiba pocanie trei ani si metanii cate 24 pe zi ” ‘, zice Pravila Bisericeasca de la Govara, cap. 109. ” Cel casatorit a doua oara nu mai poate fi hirotonit ” ( Apostolic 17; VI Ecumenic, 3; Sfantul Vasile, 12 ) . Slujba cununiei a doua se face simpla si fara fast, iar preotul nu are voie sa ia parte la masa lor ( Neocezareea, 7 ) . Preotul, daca ramane vaduv, nu are voie sa se casatoreasca a doua oara. Daca totusi indrazneste la a doua casatorie, pierde preotia si nu mai are voie sa savarseasca nimic din cele ale preotiei ( Sfantul Vasile, 6 ) .
Casatoria a treia se ingaduie de Biserica ” numai de mare nevoie, acelora care nu au copii, pana ls varsta de 40 de ani ” . Sfantul Vasile zice ca ” la trigami sa se aplice afiurisire ( oprim de la Sfanta Impartasanie ) cinci ani, fara a-i opri cu totul de la Biserica. ” ( Canon 4 ) . ” Nunta cea dintai este lege, a doua iertare, iar cea de-a treia este calcare de lege ” , zice Indreptarea Legii de la Targoviste, cap. 205. Casatoria a patra este oprita cu desavarsire de Biserica. Cel vinovat este ” afurisit si lipsit de toata slujba Bisericii ” pana se desparte de acea persoana si se pocaieste opt ani.
” Daca o femeie sau barbat moare si sotul ramas se casatoreste, nu pacatuieste … dar daca ramane vaduv ( pana la moarte ) isi agoniseste mai multa slava la Dumnezeu ” ( Pastorul lui Herma ) . Iar Sfantul Iustin Martirul si Filosoful, in cartea sa Apologia, spune despre a doua casatorie : ” Dupa Dascalul nostru, cei ce s-au casatorit a doua oara dupa legea omeneasca sunt pacatosi, precum si cei ce cauta la femeie spre a o pofti. Ca nu numai cel ce preacurveste cu fapta este preacurvar, ci si cel ce voieste a preacurvi, fiindca nu numai faptele ci si gandurile sunt vazute la Dumnezeu… ” . Iar pe cei ce fac mai multe casatorii, Sfintii Parinti ii numesc poligami. Deci, dupa a doua nunta nu mai este nunta, ci poligamie. De aceea a zis Domnul samarinencei care pacatuise cu cinci barbati : ” Pe care il ai, nu-ti este tie barbat ” ( Ioan 4, 18 ) . ” Cei ce au trecut peste a doua nunta, nu merita sa fie numiti barbati si soti ” , zice Sfantul Vasile cel Mare, in canonul 4. Tot el spune pentru a treia nunta : ” Sfinti Parinti au trecut sub tacere nunta a treia ( poligamia ) si au socotit-o ca pe o pofta dobitoceasca si straina de vrednicia omului crestin. Noua ni se pare ca acest pacat este mai mare decat curvia… ” ( Canonul 80 ) .
Parintele Cleopa Ilie