Cei care s-au născut îndrăciți, dacă se împărtășesc fără să se pocăiască și fără să se spovedească, se vor îndrăci și mai rău
Un fragment impresionant din învățăturile Părintelui Paisie Aghioritul oferă lumină asupra modului în care deasa împărtășanie poate influența viețile celor care se confruntă cu stări demonice. Învățăturile sale relevă diferențe fundamentale între cei care sunt îndrăciți din cauza unor circumstanțe independente de voința lor și cei care ajung în această stare prin neglijență proprie.
– Părinte, deasa împărtășanie îi ajută pe cei îndrăciți?
Pentru cei care s-au născut îndrăciți, nefiind ei vinovați de aceasta, deasa împărtășanie este medicamentul cel mai eficient. Unii ca aceștia au o plată foarte mare, dacă nu murmură, până când se vor elibera, cu ajutorul harului lui Dumnezeu. Sunt mucenici, dacă rabdă; de aceea se și impune ca ei să se împărtășească adesea; însă unul care s-a îndrăcit din propria lui neatenție, trebuie să se pocăiască, să se spovedească și să se nevoiască pentru ca să se vindece, și să se împărtășească atunci când trebuie; cu binecuvântarea duhovnicului lui. Dacă se împărtășește fără să se pocăiască și fără să se spovedească, se va îndrăci și mai rău. Odată l-au dus pe un îndrăcit să se împărtășească și a scuipat Sfânta împărtășanie. Hristos S-a jertfit, a primit să-i dea Trupul și Sângele Lui și acesta să le scuipe! Înfricoșător! Vedeți că diavolul nu primește ajutor?”
Părintele subliniază că pentru cei care nu sunt vinovați de starea lor, răbdarea și împărtășania deasă reprezintă un adevărat drum spre eliberare și sfințenie. În schimb, pentru cei care ajung îndrăciți din cauza propriei neatenții, este esențial să se pocăiască și să își ceară iertare prin spovedanie înainte de a primi Sfânta Împărtășanie, pentru a nu-și agrava starea spirituală.
Citește și: Ce se întâmplă cu cei care muncesc Duminica?
Prin relatarea sa despre un incident în care un îndrăcit a scuipat Sfânta Împărtășanie, Părintele Paisie accentuează gravitatea lipsei de pregătire și respect în primirea acestui Sfânt Dar, evidențiind puterea și misterul Sfintei Euharistii, dar și opoziția demonică față de aceasta.